Att hitta moroten till förändring

Att hitta en morot till att förändra sin väg. Var en diskussion som vi hamnade i på jobbet.
-Vad menar jag då med det?
-Jo samtalet handlade om missbruk och hur mycket det tar upp av missbrukarensliv.
Det är inte bara missbruk, utan mycket mer som kommer till såsom vänner, kriminalitet, lögner, jakten och spänningen, kickarna osv. Om man tar bort allt detta så kommer det bli ett tomrum i livet.

Det går inte bara ta bort drogerna och tro att allt annat löser sig, utan det måste till något mer. Något som kan ta drogernas, spänningens, vännernas plats. Det kan vara svårt att inse att ett liv utan droger kan inte fortsätta med samma vänner. Hur kan jag då vara så säker på det?
Jo ställ frågan vad har man gemensamt förrutom drogerna och kriminaliteten?
Hur mycket kommer vännerna stötta och hur stark är man att stå emot när de börjar punda?

Han sa att det kvitar hur många behandlingar han åker på så kommer han inte bli fri!
Ja och så är nog fallet sa jag.....så länge du inte vill,så kommer ingen behandling i världen hjälpa dig. Det handlar om att först vilja och sedan kan vi så ett frö i ditt liv till förändring...Något förvånad svarade han mig att så har ingen svarat mig innan....utan att behandling hjälper!

Frågan är vilken väg vill du gå och hur vill du ha din framtid. Kan du se tillbaka på ditt liv och känna dig nöjd om du fortsäter på detta spåret? Vad skulle du vilja gjort annorlunda och vad skulle dina vänner/ förädrar gjort för dig?

Vem bestämmer över din framtid och hur ska vi komma ihåg dig.....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0