Hitta motivationen

Om vi skulle gå vidare med ämnet motivation, så kan man prata om det på två sätt. Tänker då att det finns en inre motivation och en yttre. Låter kanske lite otydligt men om vi ser den yttre så skulle man kunna se det som att man blir motiverad tack vare yttre respons alltså sådant man ser eller kan ta på.
- vi skulle kunna tänka oss att vi vinner en match och att det är just jag som gör det sista avgörande målet. Hur skulle det kännas? Och hur skulle mina lagkamrater bete sig mot mig. Troligen skulle jag känna mig nöjd över mina prestationer och mina kamrater skulle hylla mig. Vi skulle vara ett lag och jag skulle känna mig som lagets medelpunkt. Ingen skulle tänka på att jag dribblade lite mycket eftersom jag gjorde ett bra avslut. Jag lyckades få till det hela vägen.
- om vi istället ser ett annat senarie. Då jag inte lyckas få till det där lilla extra. Jag tappar bollen tack vare att jag dribblar förbi en extra man. Det blir inget mål utan istället kontrar våra motståndare med ett extra. Det är kört för oss och vi förlorar. Mina kamrater förklarar hur dåligt jag spelar och vilken egoist jag är.
Det handlar om samma kamrater samma match men ändå så olika syn. Vi är vänner när det går bra men så fort det går dåligt så lägger vi skulden på varandra. Det är den yttre påverkan som går bra medan den inre är dåligt utvecklad. Tack vare att vi bara är ett lag i medvind. Hur ska vi då kunna stärka denna inte känsla som handlar om att vi vill vinna, men insikten om att det inte alltid blir så utan ibland förlorar vi. Men det viktigaste är att vi har gjort vårt bästa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0