Påsken vad innebär det?

Vid frukostbordet idag säger sonen.
-Mamma firas Jesus sista måltid!

Ja, just det säger jag. Hm undrar just hur mycket man tänker på det vid påskt. Kan ärligt säga att jag inte har skänkt det en endaste tanke förrän han sa det. Jag har mest tyckt synd om mig själv, som ska jobba hela påsken. Att jag inte kan vara med familjen och i andra hand har jag funderat på vad vi ska fixa för mat till jobbet.

Men vad tänker man på när man säger PÅSK egentligen? Är det en religiös högtid, som firas eller är det mest ett jippo, då man ska äta så mycket som möjligt eller festa runt....

När man var ung, så var det väl en annledning att ha fest, medan nu handlar det väl mest om mat och godis för min del.

Kommentarer
Postat av: Anonym.

Ja det finns mycket som kallats kristet genom världshistorien - och det har funnits väldigt många olika religiösa organisationer som kallat sig kristna.



Jag för min del har gått ur Svenska kyrkan - och det finns endast två kriterier som skulle kunna få mig att gå med igen - utan praktiskt taget att mirakel sker som överraskar mig desto mer - och det är:



A Att Svenska kyrkan skulle komma att stå för moral och etik som är totalt mot allt av människor dödande andra människor. ÄVEN ifråga om militära frågor. Se på Gandhi - som återerövrade Indiens frihet från den Indiska kolonial-makten - inte en enda människa dödades av Gandhi och hans anhängare. Skulle Svenska kyrkan vara sämre och smöra för militärer som är beredda att döda? Ja i alla fall inte med mig som medlem. Gud kanske dömmer dem hårdare än Svenska kyrkan säger för att de dödat - och då har Svenska kyrkan lurat dem och i praktiken nästan smörat för dem oavsett hur allvarligt de predikat.



B Att Svenska kyrkan i kombination med punkt A också står för en mycket mer aktiv och framåtskridande nedrustnings-etik och moral - så att vi blir kvitt de slags mänskliga skapelser som i olika mån skulle kunna vara vår tids motsvarigheter till de kors som Jesus och några andra enligt Svenska Kyrkan lär ha dött på på Golgata...



Annars är ju Jesus död som helt meningslös...



Ni som läser detta får ursäkta mig - men det är som spektakel med en massa stämningsfullt i kyrkan - när människor dödas till och med av svenskar som är medlemmar i Svenska kyrkan och har "högsta lagliga rätt att göra det" - genom att "påstås tjäna världssamfundet. Är det inte samma smörja som när Pilatus dömde Jesus till döden? Pilatus var ju den främste representanten lokalt för "världssamfundets mäktigaste kraft" på den tiden - det romerska riket.



Börja någonstans - börja där du själv är... Är du medlem i svenska kyrkan - så försök få mördar-dogmerna ur en gammal statskyrka som alltid stått och hållit makten om ryggen och försäkrat och försäkrat om att det alltid finns större kyrkor att bygga för att tillfredsställa gud - när människor dött för konungarnas arméer...



Nej det yttre glittret till och med i kyrkor kan nog förleda människor till försoffning!!



Tack Gud för hårda hederliga kyrkbänkar i trä - där man kan sitta och begrunda hur man själv ska göra för att motverka dödandet i världen - när prästen säger så irrelevanta saker genom att inte tala om nedrustning och vägar till icke-dödande för människor - att man skulle riskera att somna under predikan om det var moderna bekväma bänkar.



Tack Gud för att man inte har alkohol i alla nattvarder - för alla människor skull som varit alkoholister och våldsverkare - och finner kristendomen som ett sätt bort från alkoholen och våldet.



Och tack Gud för alla präster som inte vill ha löneförhöjning utifrån tvivel om att deras lön kanske redan är för hög.



Och tack Gud för att det är valfritt att inte vara medlem i Svenska kyrkan. Det aktiva valet har jag i alla fall gjort!!



Hoppas att det blivit mycket frukt och grönt i påsk - ett klassiskt vegetariskt påskbord behöver bådadera - och övertygad vego som jag är så gör jag nästan som Mowgli - bara hoppar över myrorna och glatt tar emot när farsan tycker jag ska dra in klorna och ta mig en fin apelsin!! :)

2010-04-04 @ 09:41:43
Postat av: bitte

Hej har en ny tävling nu på bloggen. Där vinsten består av hårprodukter från Goldwell.



Surfa in här om du vill vara med.

Kram

http://www.lovemercury.se//2010/april/super-tavling.html

2010-04-07 @ 22:57:25
URL: http://www.lovemercury.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0