Gärningar



Jag har varit frågande när det gäller två bibelord, som går emot varandra.
Om vi tittar först på (Efs 2:8-9) " Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för ingen ska berömma sig."
Och sen på (Jak 3-26) "Liksom kroppen utan ande är död, så är tron utan görningar död".

Har gärningarna någon betydelse eller inte? Är det så att vi måste vara noga med att se skillnad på gärnig och gärning. Vad är syftet med våra gärningar? Om vi går ut med att vi är så bra för allt vi gör, så är vi helt fel ute. Men om det handlar om att ge utan att räkna med att få, då är det rätt. Men då borde det vara lika viktigt att se vem det är man hjälper eller är det så att vi inte ska göra skillnad? Jag tänker då om man tex hjälper en människa ekonomiskt som har dåligt ställt. Men denne sätter inte värde på det, utan spenderar pengarna på allt möjligt onödigt. Ska jag då fortsätta att ge henne/honom pengar? Eller  om jag genom mitt arbete med missbrukare, ska ge upp! Ja de slutar inte ändå, varför ska jag jobba vidare med dem. Om de vill sluta, då får de komma till mig!
Och när det gäller våra barn, hur gör vi då? När vi vecka ut och veckan in har skjutsat dem på träningar och matcher, vilket i sin tur visat sig ge väldigt bra resultat. Tar vi då åt oss äran och skiner i strålkastarljusen, allt för att vi föräldrar ska bli uppmärksammade för det vi gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0