Flodhästen i vardagsrummet



En av de senaste böckerna som jag läst är flodhästen i vardagsrummet, vilken jag tycker är läsvärd.
Boken tar upp hur det är att leva i en familj som lider av alkoholism och förnekelsen kring det.

I  familjer med en missbrukare hamnar man lätt i ett medberoende, där lögner tar upp en stor del av ens vardag. Man lever inte själv utan allt kretsar kring alkoholisten och dennes mående. Man vågar inte konfrontera alkoholisten då den är nykter för man är rädd för en ev konflikt eller att han ska dricka igen. Oftast är denne inte medveten om sina problem, utan lever i förnekelse och bortförklaringar. Han/hon ser inte att alkoholen har tagit över i dennes liv, utan det är snarare alla andra som har problem.

"Boken beskriver hur de anhöriga tilll t ex en alkoholist ofta insjunknar i ett "medberoende". Tommy Hellsten definierar det som en sjukdom eller ett sjukdomsliknande tillstånd, som uppkommer då en människa lever nära en mycketstark företeelse och inte förmår att bearbeta denna företeelse så hon kan integrera den i sin personlighet, utan anpassa sig till den."


Kommentarer
Postat av: Mikael

Hej!



Tack för en trevlig blogg.



Jag har en tjej som har en pappa som är alkolist, ska rekommendera henne denna bok.

Hon har haft det tufft under sin uppväxt.

Har man barn så ska man dricka väldigt måttligt, det tycker iallafall jag.



Cyberhälsningar från Mikael

2009-02-11 @ 20:48:50
Postat av: Anonym

Kul det tackar jag för.

Ja jag tror inte hon blir besviken på boken...

//J

2009-02-11 @ 23:54:05
URL: http://kristen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0