Den utnyttjade flickan

Mina tankar fastnar gång på gång på flickan från Jönköping som begick självmord efter upprepade våldtäkter. Att  försöka förstå hur hennes familj mår nu är helt omöjligt. En sådan fruktansvärd tragedi.

Hela historien gör så jag får myror i huvudet; enligt källa så har flickan varit omhändertaget enligt LVU på ett öppet behandlingshem. Under denna tid, så har hon träffat den 42 åriga mannen. Hon har under upprepade tillfällen varit påverkad av amfetamin, utan att man har gjort något åt saken. Kommunen för över ansvaret på personalen och menar att de inte har kunnat sätta gränser på flickan. De kan inte se att det möjligen är så att flickan är fel placerad. Hon har ett pågående missbruk och vistas på ett öppet hem. Eller var det så att hon böjade missbruka då hon var på hemmet? För hur som helst, så har det funnits droger med i bilden, vilket i sin tur skapade en relation med 42 åringen. Han erbjöd flickorna droger mot sexuella tjänster eller vad? Det är så man mår illa vid blotta tanken, vilket kräk som kan utnyttja en stackars flicka som mår dåligt.

I mina ögon känns det som besparingar från kommunen, som sen i sin tur skyller över ansvaret på behandlingshemmet. I min värld ser det ut på det vis att; ska en person som är omhändertagen kunna vara i en öppen behandling, så måste denne vara motiverad.
 Eller var det så att personalen på behandlingshemmet var oroliga över platsantalet och behöll flickan till varje pris. Har de haft lite flickor på hemmet, så de sett mellan fingrarna då det gäller ett pågående missbruk? Ja, inte vet jag, men någon stanns på vägen så har vården brustit.

Om jag fattade det hela rätt, så berättade hon inget om våldtäkterna förrän hon kom hem. Såg man inte på flickan att hon mådde dåligt eller tog man inte henne på allvar?

"Det är så fruktansvärt tragiskt hur droger kan förstöra en människas liv. Vilka konsekvenser det kan bli då man hamnar i fel sällskap."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0