Lita på Gud!

När jag tänker på Gud ibland, så tänker jag på vad han inte gör i mitt liv. Han lyssnar inte på mig och han ser inte vad jag behöver hjälp med.
Jag vill känna Gud, men för att jag ska tro på han fullt ut, så måste han göra vissa saker. Det är som jag kommer med krav om att testa honom. Men om jag vänder på det, vad gör jag för honom? Vad gör jag för att han ska vilja göra saker för mig. "Man ska älska Gud av hela sitt hjärta står det"........Men gör jag det? Gör jag allt det för honom, som jag vill att han ska göra för mig.?

Jag försöker tänka mig in i kärleksrelationer, hur gör jag där? Ställer jag krav på att min partner ska älska mig först, sen kan jag börja göra det. Eller är det så att jag bara älskar han för den han är?
Och hur är det med barnen, måste de uppföra sig exemplariskt innan jag kan älska dem?
-Nej så är det givetvis inte! Man älskar sina barn oavsett och slutar inte älska dem barn bara för de gör fel.
Men man vill att de ska göra rätt!

Likadant är det med Gud. Han älskar oss, men han älskar inte synden. Det kan vara svårt att leva ett liv precis som Gud vill här i Sverige, tänker många. Det är skillnad i andra länder, där man verkligen behöver Gud. För här har vi det ganska bra ändå! Och vad är synd egentligen är det att ha en elak tanke om någon eller att se på någon annan man/ kvinna med beundran? Ja det kanske är så att denna tanke är början till ett frö...........

 Och hur är det med alla andra. De gör si eller så och då gör det ju inget att jag gör........
Men vad är det vi ska sträva efter? Det är inte att jämnföra sig med andra och förlika oss med fel och brister som andra gör. Vi blir inte rättfärdiga genom att skydda oss från andras synd.
-Nej det vi ska göra är att eftersträva Gud och hur vill han att vi ska leva? Vi ska förtrösta på att Gud hjälper oss, men först måste vi börja lita på han. För det är likadant med vänskapsrelationer. Vi kan inte vara vän med någon som vi inte litar på, de är inte våra vänner. Vi kan inte heller kalla oss för kristna om vi inte litar på Gud.......................


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0