Göterborgs Horseshow

Bred-bom1.jpg



Idag börjar Göteborgs Horseshow,så det blir att se på tv under helgen. Hade jag haft möjlighet, så hade jag tagit med min fotbollstokiga familj, så de hade kunnat fått se något annat. Tänk så många fotboll och hockeymatcher jag gått på. Det vore inte mer än rätt att de följde med och såg lite hästhoppning. Men det får bli en annan gång när jag har bearbetat dem lite mer. Jag får nöja mig med att sitta hemma i tv soffan och har jag tur så kanske jag får sällskap en stund.

"Bakgrund och historia

De årliga internationella hästtävlingarna Göteborg Horse Show i Scandinavium startade våren 1977. Sedan dess har över 2 miljoner (!) evenemangstörstande hästälskare på plats sett de stora stjärnorna i Scandinavium - både hopp- och dressyrekipage.
Från och med 2002 har också världens bästa kuskar tävlat här med sina fyrspann. Sedan 1992 har man med lyckat resultat samarbetat med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan."



Bred-orange2.jpg




Ryttare och hästar som kommer vara med under helgens tävling.
Helgens Program, så det kommer nog bli en fartfylld helg med mycket hästar, ryttare, blomsterarrangemang och annat jippo.

Årets startlistor kommer både publiken och Drottning Silvias barnsjukhus tillgodo.

I Scandinaviums foajé finns startlistor till varje klass. Denna gång delas de ut mot en frivillig peng som går till välgörande ändamål.





Svensk seger i första internationella hoppningen

Peder Fredricson slog till med seger redan i första internationella klassen.







I Grand Prix-klassen idag torsdag segrade Jan Brink/Briar med 70.68% före tvåan
Chatrine Haddad/Cadillac (USA) och trean Ellen Schulten-Baumer/Donatha S (GER).

Jan står fast vid att Briar kommer pensioneras och är nöjd att hans karriär avslutas i Göteborg.





Roffe igen!!
"Svenska segrare i samtliga klasser på en tävlingsdag i Scandinavium för första gången."
Torsdagen avslutades med en förstaplats för Rolf-Göran Bengtsson i Internationell hoppning 1,50 m,
den femte svenska segern för dagen.





Efter en tuff grundomgång i Göteborg Trophy gick bara sex ekipage vidare till omhoppning,
med Rolf-Göran Bengtsson som ende svensk. Vid omhoppningen gick Rolf-Göran in som
god tvåa efter australiensiskan Edwina Alexander.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0