Samkönade äktenskap



Hur ser vi på äktenskapen, ska vi viga samkönade eller inte? Frågan har varit på tapeten många gånger det senaste och jag upplever att man har delade meningar i frågan. Vad man grundar sina tankar på beror väl egentligen på hur man ser på bibeln och dess skrift. Ska vi gå efter vad som egentligen står, så är det inte okej att viga homosexuella. Men om vi istället ser på bibeln som något antikt, så är det annorlunda. Då kan vi ändra skriften efter våra behov och önskemål.

Jag upplever att detta är en känslig fråga och många vågar egentligen inte stå för vad de tycker, utan följer med massan. Man vill inte sticka ut i denna fråga, därför tror jag den är så brännande. Jag tycker vi ska tänka ett steg längre, vad vill vi få ut av att låta homosexuella gifta sig i kyrkan?
Är det egentligen okej att gå emot vad texten säger?
Hur mycket ska vi ändra på?
Lever vi i en rättvis värld, där alla har samma rättigheter?

Det gjordes en undersökning bland EFS prästerna 78% av dessa sa nej till samkönade äktenskap.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0