Fundering kring tron

Vem är människans värsta fiende om inte tungan. Kan vi i vredesmod hållas oss till samlat tal, utan att säga något som vi inte borde?  Att behålla vreden innom sig i stället för att "spy ut allt som galla", då har vi kommit långt. Kan vi lära oss att allt som vi tyvker inte är av vikt för andra, då har vi också kommit till en högre mognad när det gäller komunikation.

I Jak 3:2 står det skrivet
Vi begår alla många fel. Om någon inte felar i sitt tal,
så är han en fullkomlig man som också kan tygla hela
sin kropp.

Vad är det då som gör att vi människor fylls med så mycket hat och bitterhet att vi inte kan hantera denna känsla, utan att bli bitter. För är det inte en bitterhet, som är födan till hatet? Får hatet ingen föda, så kan den inte heller slå rot i människans liv.

Vad är det då som skapar en bitterhet i våra liv?
Är det jagandet efter ett tillfredställt liv, jagandet efter den ständiga lyckan?
Kan det vara så att vi har orimliga krav på oss, som gör att vi blir håglösa och tappar tron på oss själva. En känsla av att vi inte duger som vi är, utan ett ständigt jagande efter förbättring.

Är vi nöjda med det vi har?


Hur ofta tänker vi på att vara tacksamma, ber vi till Gud och tackar han lika ofta som vi ber om hjälp?
Kan bara tala för mig själv, men är det någon gång som jag känner mig extra kristen, så är det då jag behöver hjälp. När jag är svag och min tilltro till mig själv vacklar, så kommer mina tankar till Gud.
Men jag tror inte att jag är unik på detta plan, utan hur många är det inte som blivit frälsta i kris. Kan vi se kopplingen till att Jesus, kom till dem som ingenting var. Till dem som behövde och förtröstade på han.........


Kommentarer
Postat av: Maria

www.melthodhaye.com Kolla in den hemsidan om du eller när du käner dig andligt svag. Må Herren välsigna dig.

2009-04-25 @ 21:08:43
Postat av: J

Tackar för tipset...

2009-04-25 @ 21:45:45
URL: http://kristen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0