Sig själv närmast

Tog upp frågan gällande lönerna med facket. Men även om de säger att de ska ta upp det så kommer ingen förändring ske då arbetsgivaren fördelar lönerna. Han tycker då att om vi höjer lönen för nyanställda så höjer vi statusen. Ja visserligen gör man det men vad sänder man i praktiken ut för signaler. Ska jag gå och lära upp folk som tjänar mer en jag? Varför ska jag ta på mig det uppdraget? Självklart för att det ska komma folk, men om jag inte gör det får jag sparken då? Står det i min arbetsbeskrivning att jag ska lära ut personer som är mer kunniga än jag. För det måste de vara med tanke på att vi har individuell lönesättning.
Detta systemet får ingen av oss gamla i gemet att göra det extra, utan det kommer bli precis dom ni chefer bemöter oss. Vi har ett val att sluta får man höra med, men vad är det för konstigt resonemang. Tänk om det var tio som slutade då kunde ni stå där och se skeppet skjunka. Ja vad säger man vissa saker var bättre förr. Men det finns fler som fått smaka på den bittra medicinen av dem som inte skötte sina kort rätt. Summan av kardemumman har du förmågan att fjäska kommer du långt men vi andra kommer hur lång som helst ner.
Förr hade faket något att säga, men idag hämtar de in pengar. För i sista striden är vi själva och står oss varmast om hjärtat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0