Slut på batteri



Jag sökte på nätet på tecken på utbrändhet. Ett allt för vanligt fenomen idag och det är inte konstigt att fler och fler människor drabbas. Vi har mycket press på oss och det är mycket som skall hinnas med och vi har höga krav på oss själva. Man ska vara allt idag och det ska presteras på topp.


Dessa frågeställningar hittade jag
Svarar du ja på de flesta av frågorna kan du vara i riskzonen för utbrändhet. 

* Har du svårt att minnas namn, datum och ärenden?
* Har du svårt att minnas saker som är viktiga i jobbet?
* Har du svårt att koncentrera dig på en längre text?
* Har du svårt att göra flera saker samtidigt?
* Är du överkänslig för ljud eller ljus?
* Har du svårt att somna?
* Vaknar du tidigt och har svårt att somna om?
* Är du alltid trött?
* Känns det som om dina batterier är tömda?
* Är du infektionskänslig?
* Har du ojämnt humör?
* Är du lättrörd känslomässigt?
* Känner du dig ofta arg eller irriterad?
* Har du svårt att kontrollera dina känslor?
* Är du ofta ledsen?

Det jag kan känna igen är att jag inte har kunnat ladda om batterierna den sista tiden. Jag har energin  hemma, men när jag sedan är tillbaka på jobbet är orken borta. Ledigheten hjälper inte längre när det gäller att starta om. Vilket i sin tur leder till minskat tålamod och koncentrations svårigheter. Stressen kommer i samband med att jag känner att jag inte presterar tillräckligt. Vilket i sin tur leder till en känsla av misslyckande.

Jag läste även att människor, som har för höga krav på sig själva har extra lätt för att drabbas. Hm man kanske borde ta och dra ner på tempot och försöka ladda om på riktigt, släppa alla ska måsten och se det viktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0