Andliga gåvor



I korinterbrevet 12:4-ff står det om de olika andliga gåvorna, som tilldelas människorna.
Gåvorna delas efter Andens vilja;


Ord av vishet
Ord av kunskap

Tro

Gåvor att bota sjuka

Gåvan att profetera

Gåvan att skilja mellan andar

Gåvan att tala olika slags tungomål

Men vad vad är det som gör att man får en viss gåva? Får alla en gåva?

Det står i kor 12:31 att vi ska stäva efter de nådegåvor som är störst.
Vilken gåva är då störst? Jo i kor 14:1 står det skrivet att profetians gåva är större än tungomåltalets.
Detta för profetians uppgift är att bygga upp människorna och församlingen, medan tungomålet är uppbyggande för sig själv. Ett språk mellan sig och Gud.

Den som talar tungomål ska be om att kunna uttyda det. "Ty om jag talar tungomål när jag ber, så ber min ande, men mitt förstånd bär ingen frukt." (kor 14:14)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0