Världen in i kyrkan

Jag har funderat över all denna pajkastning var det gäller, frikyrkan. Det är mer eller mindre accepterat att gå till svenskakyrkan, men när man pratar om de olika frikyrkorna, då börjar folk dra åt sig öronen. Det handlar ju om "sekter," helt klart. Något som även jag trodde, för det hade man hört. Att höra och gå på ryktetsvägar är väl något som vi människor är experter på. Vi bildar oss ingen egen uppfattning, utan vi går många gånger på vad andra säger.

Något som till viss del handlar om osäkerhet. Vi vill inte sticka ut i mängden, utan vi vill bli accepterade. Gör man då något som inte är helt korrekt enligt den stora massan, då blir man utanför. I detta läge kan man välja att fortsätta gå sin egen väg, följa massan till hälften och stå på ett ben på varje sida eller att helt följa alla andra. Bibeln skriver om detta; det är bättre att vara varm eller kall än ljummen.

Det största felet som jag tror vi gör i kyrkan idag är då vi tar med oss världen in i kyrkan. Vi börjar tumma på saker eftersom vi vill nå så många människor som möjligt. Vi vill inte sticka ut, utan vi vill vara som alla andra. Det gör inget om man lever som sambo, dricker lite vin på fredagskvällen eller använder sig av vita lögner osv. Jag hade väldigt svårt som ny att komma till kyrkan och se detta. Jag ville se en skillnad, det ska inte se likadant ut i kyrkan som i övriga världen. Då kan man lika gärna gå med i någon annan förening. Man ska leva som ett bra föredömme i kyrkorna, det ska vara en skillnad på frälsta och icke frälsta människor. Man ska inte behöva säga till andra att man är frälst, utan det ska synas på utsidan........




 


Kommentarer
Postat av: Alexander

Å vikken körka tillhör dudå?

Gissar på filadelfia eller pingstkyrkan!



/Alexander

2009-02-11 @ 21:14:34
Postat av: Anonym

Jag tycker egentligen inte att det är så viktigt vilken kyrka man tillhör. Problemet idag är att många frikyrkor har fått en negativ klang i människors ögon. Jag kunde gå till vilken som helst, bara det känns äkta och ärligt. Kan säga att det första mötet jag var på var ett LP-möte och då pratar vi äkta och starka känslor...

2009-02-12 @ 00:08:29
URL: http://kristen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0