Hur ska vi leva?

Du ska inga andra Gudar ha.

Du ska inte göra någon avbild, som du tillber

Du ska inte missbruka Herrens, din Guds namn.

Tänk på vilodagen.

Hedra din far och mor.

Du ska inte mörda.

Du ska inte begå äktenskapsbrott.

Du ska inte stjäla.

Du ska inte vittna falskt.

Du ska inte ha begär till din nästas hustru.

Funderar över buden och ser om det finns problem över dem idag.Det man lätt hänger upp sig på är "vilodagen", men det står inte att det just är söndagen. Det står att på sjunde dagen ska vi vila, vilket egentligen är logiskt. Eftersom vi behöver vila också. Man orkar inte arbeta och hålla igång varje dag, utan kroppen behöver återhämta sig. Om vi istället ser det som individuell vila, så kan man i praktiken ha sin vilodag på måndagen. Om man som jag har oregelbundna arbetstider. Är det att gå emot buden?

De andra buden tycker jag inte ställer till något problem rent praktiskt, de nedersta handlar om moralen. Hur man beter sig mot sina medmänniskor och vem lär oss det? Om vi hedrar vår mor och far, så kommer mycket av ens beteende från dem. Därav vikten att man som förälder är en bra förebild för sina barn. Barnen gör inte som vi säger, utan som vi gör. Det finns mycket problem idagens familjen, men mycket tror jag grundar sig i föräldrars frånvaro. Man är inte närvarande när barnen behöver än, utan man är så upptagen med att lyckas själv. Hur mycket tid sätter vi egentligen av, då vi pratar med våra barn om hur deras dag har varit? 


Hur säger man att "se men inte röra", men  var går gränsen till begär? Handlar det inte mycket om bekräftelse, alla vill bli sedda. Att ha en känsla av att inte duga som man är, utan söka sig utåt och se om man duger. Om någon annan kan se om man är vacker eller snygg. Är det en osäkerhet, som ligger hos oss, då vi vill ha bekräftelse från någon annan en ens partner.  Vad gör vi för att jobba vidare i en relation? Gör vi det yttersta eller tröttnar vi och ger upp för fort?


Kommentarer
Postat av: Erica

Svar: Okej. :) Hur mycket kostar photoshop förresten?



Håller med dig om vilodagen, tycker inte att det måste vara på en söndag utan att det räcker att man tänker på att ha en ledig dag och få vila ibland. :)

Ska man vara riktigt petig så har ju judarna för övrigt sin sabbat fredagkväll - lördagkväll ( = vilodag ). ;p

2009-08-07 @ 14:39:49
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: Okej.. ;p

2009-08-08 @ 02:21:33
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Marie

Intressant att läsa dina funderingar kring Tro.

Jag tror. Men lite annorlunda. Jag funderar så mycket att jag börjar tvivla. Kanske inte det rätta ordet.. Jag tror nog inte på Gud längre, utan på Godheten som en helig ande. Jag tror inte på Jesus roll i kristendomen. Däremot tror jag blint på hans roll som profet.

Det är så märkligt hur olika man funderar och tror, men ändå kan känna gemenskap över sin Tro.

Jag är mest glad att jag kan känna Andligheten, Heligheten och Godheten. Tron på det större.

Jag söker fortfarande efter "min plats" i min tro, men känner att jag kommer att hamna "rätt".

2010-04-21 @ 21:37:00
URL: http://iammine.blogg.se/
Postat av: Jennie

Kan själv säga att jag mellan varven är i stor svacka då det gäller tro. Man ser på så mycket elände och problem, som dyker upp. Tanken kommer att finns det en Gud var är då rättvisan i detta.

Men även om tron är svag, så finns hoppet...

2010-04-21 @ 21:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0