Julen är barnens tid, var nykter.


Kom på att snart är det faktiskt jul och jag har knappt tänkt på det innan. Den högtid, som var viktigast för mig då jag var barn. Allt skulle vara perfekt och som det alltid var, inga förändringar var tillåtna.

Dagen före julafton fick vi barnbarn hjälpa mormor att klä granen. Det fick absolut inte ske tidigare. Granen kläddes med hemma gjorda karameller och kristyr och en och annan kula. Kan väl se det som en gammaldags variant. Hemma hos osss hade vi redan klätt granen det gjorde vi tidigare och då var det viktigt at tomten och änglarna satt i toppen. På den tiden var det inte tal om någon plastgran, det fanns inte på världskartan. Inne på mit rum hade jag alltid enbuske, som jag klädde själv oftast utan ljus.

Julafton firade vi alltid hos våran mormor. Där samlades vi alla i släkten och åt gröt, med mandel i. Godis som var hembakat och julmat. Men egentligen var det inte så viktigt det här med maten, utan det viktigaste var Tomten.
Men vilken tid det tog varje år, varför kunde han inte komma före Kalle något endaste år? Men så var det bara allt skulle ske i sin ordning.

Julen är för barnen, därför vill jag slå et extra slag för de utsata barnen. De som lever med föräldrar som ser julen som festernas högtid. Där det viktiga är julsnappsen. Hur är det möjligt, jag blir bara så arg!!
Nej dagens ord riktas med starka bokstäver....JULEN ÄR BARNENS TID, VAR NYKTER


Kommentarer
Postat av: Lilla jag

Jag håller med

2010-12-17 @ 14:01:34
Postat av: Anonym

Julen ska vara mysig och full av snö

2010-12-17 @ 14:02:23
Postat av: Anonym

Varför ska så många föräldrar se till sig själva istället för barnen....

2010-12-17 @ 14:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0