Dagens ord

Funderar lite på dagens ordspråk; vänj den unge vid den vägen han ska vandra, så viker han inte av då han blir gammal. Jag tror att det ligger mycket i vad vi får med oss som barn. Att vi får lära oss vad som är rätt och fel. Det ställer givetvis krav på oss som föräldrar att vi ger barnet rätt redskap. För det finns inga barn, som väljer sina föräldrar. Utan vi föräldrar väljer att få barn, vilket ställer krav på oss. Barnen ska få den trygghet, kärlek och uppfostran de behöver.

Vad vill jag att mina barn ska få med sig, när de börjar växa upp som självständiga individer?
- Ja, jag vill att de ska bli trygga i sig själva och inte behöva "hävda" sig.
- Att de ska få bra kompisar, som är uppbyggande för dem.
- Att de ska bry sig om andra människor.

Hur ska jag då göra för att lyckas med det?
- Jag får ge dem trygghet och visa att de kan lita på det man säger, genom att hålla det man lovar.
- Sätta gränser, så de lär sig vad som är rätt och fel.
- Och framför allt ge dem kärlek.


Kommentarer
Postat av: Craxyknas

Du är så vis :)

2009-09-11 @ 12:09:02
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0