Alkohol reklam

Jag sitter och tittar på tv4 och ser dess vinprovning. I min värld är det rena rama reklamen för just alkohol, vilket jag ibland kan ha svårt att förstå. Att människor sitter och pratar om hur bra denna krydda passar ihop med just den rätten. Om det nu bara är kryddan man är ute efter, varför väljer man då inte ett alkoholfritt alternativ? För vilka personer dricker med sanningen på hjärtat alkohol för smaken skull? Hade man suttit och pimplat vin om man inte fick någon effekt av det. Det är gott säger man, men egentligen är det väl lugnet och avkopplingen man är ute efter. Man väljer att ta ett glas för att stressa av efter en jobbig arbetsvecka.

Hade alkoholens biverknigar blivit känt tidigare, så hade det troligen blivit lika olagligt som droger. Men så är inte fallet, utan det är helt accepterat i dagens samhälle. Det är till och med okej att göra reklam för. Hur många har på närma håll sett bieffekten av denna dryck.

Jag var i veckan på kurs, där jag skulle kunna göre ett test om man ligger i riskzonen när det gäller alkohol/drog problem. Det var ett test, som man gjorde för att se var ens problem låg när det gällde missbruket. Vad det var, som var ens ömma punkter, då det gäller att dricka eller ta droger. Tar man det, då man är glad, ledsen, ensam, i sällskap med andra etc. Det är faktiskt en intressant frågeställning. För många gånger sitter man fast i ett mönster, som man inte alltid är medveten om. När vi gjorde testet för att lära oss, så försökte jag manipulera svaren. Just för att se om det gick men resultatet blev inte som jag trodde. Vilket säger mig att det är relativt tillförlitligt.

Utifrån resultatet arbetar man sedan vidare....

Kommentarer
Postat av: Erica @ toliveforchrist

Hej! Jag håller på att planera in framtida inlägg i bloggen och tänkte att det skulle vara kul att ha dig som bloggtips. Så jag tänkte fråga om det är något speciellt du vill att jag ska lyfta fram med din blogg isåfall? Till exempel syftet med bloggen eller helt enkelt något du vill ska vara med!?



Nu då vi är inne på alkoholreklam så är det en reklam som brukar dyka upp i reklampauserna ibland som jag verkligen stör mig på. Den för den där ölen som man tydligen ska dricka för att "vara sig själv för en stund". Blir så ARG. Som om man inte skulle kunna vara det utan alkohol. :/



Blessings!

2009-10-10 @ 16:27:35
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/
Postat av: Anomnym

Jag håller med dig.. sprit borde förbjudas!

2009-10-11 @ 17:55:31
Postat av: Jennie

Till Anonym!

Ja sig vad som egentligen är bra med alkoholen, mer än att den bedövar hjärnan och hämningarna släpper. Man behöver koppla av med en öl heter det, men det borde väl finnas andra alternativ egentligen?

Förslag på det vore bra? Ett bad kanske, det är avkopplande...

2009-10-11 @ 23:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0