Leva som du lär

Hur viktigt är det inte att man är ett föredömme. Detta med att vara ett förebild för andra människor blev viktigt för mig då jag fick barn. Jag började  fundera över vad som var viktigt och vilka signaler jag sände ut till barnen. Det går inte säga en sak och göra en annan. Det man tror på är det bästa för dem, det ska man förmedla genom att leva därefter själv.

En lärjunge är inte förmer än sin lärare, och när någon blivit fulllärd blir han som sin lärare (luk 6:40).

En av de viktigare sakerna för mig är att barnen inte ska växa upp i ett hem med fester och alkohol. Jag kan upplevas väldigt sträng och tråkig på den fronten. Många människor har svårt att förstå varför jag kan tjura ihop, då det nalkas fester. Det som ska bli så trevligt, varför ska jag då förstöra allt för dem. Själv kan jag anse att är det mina vänner, så ska jag kunna ha roligt med dem utan att behöva dricka. Jag ska inte behöva döva mig med alkohol för att kunna slappna av och umgås med folk. Problemet för mig uppstår, då det finns folk som tar alla tillfällen till att dricka. Jag lider verkligen med deras familjer och framförallt barnen.

Ja detta kan vara väldigt svårt för andra att förstå, eftersom de  inte har den erfarenheten som jag själv har. Min pappa är periodare och min mamma nykterist. Min pappa lärde mig att det var helt okej att dricka medan min mamma var som en hök på mig. Vilket resulterade i att under ungdomen, så drog jag mig mer och mer till pappa, eftersom det var roligare där. Livet var en fest och man kunde vara ute på krogen och ha skoj.
Men någonstans i bakhuvudet hörde jag att detta var inte ett sunt levende. Skulle jag fortsätta på detta vis, så kunde det gå illa. Men jag försökte förtränga det, men samtidigt levde jag i en fruktansvärd ångest. Jag visste att det jag gjorde var fel, men ändå gjorde jag det om och om igen......

Vad har jag då lärt mig av detta? Hur hade det gått om jag inte hade haft en mamma som var nykterist, som hela tiden kollade upp mig. Någon som hela tiden påminde mig om att det var fel och att jag borde tänka mig för, med tanke på mina gener.

Kommentarer
Postat av: Mikaela G

Du inspirerar mig verkligen! Känns så skönt att du berättar om hur du har haft de, de gör dig så jordnära och jag kan verkligen relatera till de du säger.



Kram!

2009-05-27 @ 15:53:57
URL: http://minframtid.blogg.se/
Postat av: emelie

Håller med dig! :)

2009-05-31 @ 13:45:10
URL: http://emeets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0