Min tro daxfärsk

Jag har många gånger den senaste tiden funderat på kristenhet. Ja, som jag har sagt ett flertal gånger det senaste, så känner jag mig inte direkt kristen. Men när allt kommer till sin spets, så känns det inte som det finns så mycket annat att tro på. För inte tror jag på slumpen iallafall, tänk vad tråkigt om allt bara vore en slump. Det skulle kännas som ett liv utan mening. För någon mer mening än det här måste det ju vara!

Annars skulle vi bara en stund här på jorden och sen skulle allt bara vara slut. Egentligen skulle det inte ha så stor betydelse hur vi levde, utan man kunde bara roffa åt sig så mycket som möjligt. Den som har mest pengar då den dör vinner.

Funderar då vidare på mina ideal och hur det kommer sig att jag tänker som jag gör. Kan ibland ha känslan av antingen eller, antingen är det svart annars är det vitt. Den grå vardagen har jag lite svårt för. Kan säga att oftast försöker jag vara positiv och se saker från den ljusa sidan, men ibland känns det som man ramlar ner i ett mörkt hål och allt känns bara nattsvart. Jag har så svårt att bara acceptera saker som det är, utan vill allt som oftas göra revolt. Detta uppkommer främst vid orättvisa något som jag verkligen hatar. Ett starkt ord som jag brukar säga, men orättvisor och felaktiga bedömningar tål jag bara inte. Jag kan vara from som ett lamm och förvandlas till en tiger om jag eller mina nära blir orättvist behandlade.

Då kommer mina tankar till kristenheten upp igen. Om jag hade levt nära Gud, så skulle jag inte reagera som jag gör i vissa samanhang, utan vara mer lugn och sansad. Men även om jag inte lever som jag borde, så finns det en tro i hjärtat, vilket någonstanns påminner mig när jag agerar fel. ........

Kommentarer
Postat av: Anna

Du har helt rätt i ditt resonemang.

Men tror du inte att en moders- eller fadersgestalt kan vara någon annan än vårdnadshavarna? Någon som barnet träffar ofta och ser upp till?

2009-05-20 @ 20:35:20
URL: http://sabben.webblogg.se/
Postat av: J

Jo, det tror jag!

Det är ju inte alltid så att vårdnadshavarna är bra gestalter i "vanliga" familjer. Då har andra personer varit barnens stöttepelare, se på maskrosbarnen. De har klarat sig trots att de har haft en trasslig uppväxt med frånvarande föräldrar. Tack vare andra vuxna förebilder.....

2009-05-20 @ 21:21:10
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: stina

jag håller med dig. jag kan inte förstå hur världen skulle kunna finnas till om det inte fanns något mer.



2009-05-20 @ 21:30:26
URL: http://ungtro.devote.se
Postat av: J

Födas, leva och dö. Sen var det bara slut. Hur tomt skulle inte det kännas....

2009-05-20 @ 23:20:32
URL: http://kristen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0