Att våga stå upp

Funderar lite kring tro och alkohol. för mig känns det som att det inte går ihop sig om man lever nära Gud. För varför ska man bedöva känslor och fly från verkligheten om man anser sig ha en Gudsrelation.

Varför inte säger många? För mig har alkohol inget att göra bland troende människor. Kan nästan få en känsla av att de sjunker i mina ögon om de tar fram flaskan på fredagkvällen och sedan beger sig till kyrkan på söndagen.
Jag önskar istället att få se människor som lever ut sin tro helt och fullt även i vardagen. Människor som brinner för det de tror på.

I min värld vill jag se kristna som är bra föredömmen, inte människor som lever av världen. Personer som vill passa in både här och där. Utan människor som kan bevisa att det går leva ett troende liv och som kan bevisa att det verkligen fungerar. Jag kanske upplevs som antik i denna tanke, men har man själv levt av världen, så känner man till baksidan som alkohol och fester för med sig. Det kan upplevas roligt och glamoröst till ytan, men det finns inga relationer som i längden byggs upp av alkohol. Utan sakta men säkert så bryts den ner.

Själv önskar jag verkligen att jag kunde leva upp till dessa ideal, men jag har för vek tro och är alldeles för mesig förhållandevis till andra människor. Jag har lätt för att  tycka och tänka i många samanhang, men när det kommer till tron blir jar riktigt mesig. Jag vill inte sticka ut från mängden och få en massa frågor. Känner att jag inte kan stå emot trycket riktigt. Kan ibland uppleva att man får tro på allt möjligt hokus pokus, men säger man att man tror på Jesus, så är man en riktig tönt.

Kommentarer
Postat av: AnnSofie

Jag läste ditt inlägg om fall homosexuella ska få adoptera eller inte.

En kvinna kan inte ta på sig en manlig roll MEN hon kan föregå med gott exempel, visa vad som är rätt och fel, lära barnet allt hon vet & kan.

Om det är två tjejer eller en kille & en tjej eller två killar som visar & lär spelar ju ingen roll.

En manlig eller kvinnlig förebild kan man hjälpa barnet att hitta ändå om de nu skulle saknas för barnet. Den personen behöver nödvändigtvis inte finnas inom familjen.

Som du själv skriver, ett barn med två föräldrar som dessutom älskar varandra väldigt mycke, är bättre än ett hem fullt av missbruk, våld, ilska & tårar.



2009-05-21 @ 00:47:05
URL: http://annsofielina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja detta med manliga och kvinnliga roller tror jag är oerhört viktigt. Kan ju se till mig själv att "vissa" saker pratar man bara med mamma eller syster om. Jag skulle aldrig komma på tanken att ta det med pappa. Men det kanske hade sett annorlunda ut om jag inte hade något alternativ, det kan jag inte svara på.



Men störst av allt är ändå kärleken för finns inte den, så har det ingen betydelse hur manlig eller kvinnlig man är.



Och att se till att barnet får en trygg och kärleksfull miljö är viktigare än något annat.



Allt handlar egentligen om att se till barnets bästa och frågan är vem som kan bestämma och avgöra i den frågan???

2009-05-21 @ 01:03:41
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: jenny

din blogg är precis vad jag behöver! =)

2009-05-21 @ 23:20:23
URL: http://killerprincess.blogg.se/
Postat av: jenny

jag är en allt eller inget männisak ställt till massvis med problem för mej hela livet tills nu tills jag blev frälst då föl pusselbitne på plats!



Givetvis framstår du som ett ufo om du avstår från at supa svära och tror på jesus eftersom värden e så att supa betesej som svin mm är normalt!

Du måste stå på dej du måste visa alla att du vet att det du gör är rätt och att du vill dom väl att dom ska följa dej kliva in i ditt liv upptäcka gud den rätta vägen.

genom att ta ställning kommer du få många att få upp ögonen och vissa att antagligen hata dej .

jag fattar att du tycker det e svårt jag har sjelv brytit kontakten med stort sett alla e kallad hjärntvättad av tjejen som jag trodde var min bästa vän menm vad spelar det för roll när vi vet...man får inte låta doms negativa destruktiva sätt stå ivägen.



Kristna kommer bli dödande hatade mobbade allt pågrund av doms tro men dom kommer oxå bli räddade så vad spelar några års illabehandling för roll om man kommer få lev i himmelriket för evigt så stå på dej vis vad du tror på för alla var inte rädd!!

2009-05-21 @ 23:31:52
URL: http://killerprincess.blogg.se/
Postat av: stina

jag tycker att det är coolt att våga ha en åsikt som man står för. Och människor som respekterar ens åsikt- det är ju dom som kallas vänner.

Men dom som förväntar sig att du ska tycka på ett speciellt sätt är ju inte så mycket till vän.

Så stå på dig! =)

2009-05-22 @ 09:47:55
URL: http://ungtro.devote.se
Postat av: J

Kul att någon tycker mitt dravel är rolig läsning.

Att framstå som idiot när man går i kyrkan är inget nytt. Men att festa och bete sig som en verklig idiot är ingen som reagerar på. Det är kul och lite häftigt. Kan väl se en viss skillnad då man i unga år gör det. Men när man sedan ser vuxna med barn och familj göra på samma sätt känner jag bara hur tragiskt det är.

2009-05-22 @ 10:27:02
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: J

Tack!!

Så sant som du säger. Men det är inte alltid ok att tycka och tänka saker. Känner väl själv att det är bättre att säga rent ut vad man anser i stället för att göra det bakom ryggen......



Som du säger bättre några få riktiga vänner än många ytliga...

2009-05-22 @ 10:29:37
URL: http://kristen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0