Präster ska inte kunna säga nej till homo vigsel!

Nu gör mig svenska kyrkan ännu mer upprörd. Präster ska inte få vägra viga homosexuella, därför att det är diskriminering. Ja men är det inte att gå lite väl långt!

Vem vill bli vigd av en präst, som är total moståndare till vigseln.
Vem vill få en välsignelse av en präst, som gör det för den måste.

Jag skulle då rakt inte vilja bli vigd av en präst, som blev tvungen,
även att han var stark motståndare till det.

Att präster inte vill viga homosexuella sitter väl djupare än så.
En präst har väl bibeln, som sitt största verktyg och där står det uppenbarligen
att samkönade inte ska leva ihop. Vem kan då bestämma över dem att de ska
tvingas viga homosexuella. Då kan vi sluta läsa bibeln med och göra lite som vi vill.

Vi kan ta ut de delar vi tycker är bra och strunta i resten.



Jag funderar över var det står att vi ska ändra oss i takt med att samhället gör det.
Att kristna ska ta in mer av världen i kyrkan och inte vara, så antika och gammalmodiga.

Den som har läst det skulle väl kunna delge mig var det står.
Jag har själv aldrig hittat dessa ord....

Men om jag läser:
(Joh 22:19, så står det)

Och om någon tar bort något från de ord, som står i denna
profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd
och den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.

Frågan är vad vi respekterar mest samhälletsförändringar eller
Bibeln?


Man borde få välja själv!!!!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Craxyknas

Amen!!

2009-07-19 @ 23:08:51
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Nineve

I svenska kyrkan är det partipolitiker som bestämmer, detta kan du ändra på i kyrkovalet till hösten, rösta på Frimodig kyrka för en förändring!!!

2009-07-20 @ 17:27:02
URL: http://nineves.blogspot.com/
Postat av: Erica @ toliveforchrist

Svar: Okej, det med objektiv har jag inte heller koll på än. Men förstår hur det fungerar med bländare och slutartid, fråga om du undrar något. :)



Väldigt bra skrivet förresten. Håller helt med dig.

2009-07-26 @ 18:14:12
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sökte på kristen blogg och hittade dig som nr 1

Ville bara säga HEJ!

=)

var välsignad i Jesu namn!

2009-07-28 @ 14:34:47
URL: http://www.dagensandakt.blogspot.com
Postat av: p.

Du har så rätt! Religionsfriheten borde garantera det kristna samfundets vägran att viga homosexuella. Det tycker jag verkligen.

Kanske till och med tillåta avrättning av dem (Det tycker jag däremot inte)? Det nämns väl i Bibeln? Enligt tredje Moseboken ska väl homosexualitet, arbete på sabbaten, äktenskapsbrott med mera straffas med döden?



Känns det inte som att dagens kristna moral redan är ett begräsat urval/en medveten tolkning av bibelns ord? Som att man valt den moral man anser vara rimlig och desperat letar efter stöd i bibeln för den? Eller skulle du vilja avrätta de människor vars bröst bubblar av glädje över att få leva med en älskad människa, för att de är av samma kön?

2009-08-03 @ 15:37:23
Postat av: JN

Till P

Har aldrig nämnt att jag har problem med homosexuella och tycker då rakt inte att man ska avrätta dem.



Däremot, så tycker jag att man ska ha ett val som präst att välja om man vill viga homosexuella eller inte. Ingen ska tvingas till det.



Sen kan man se på Bibeln som något antikt i många avseenden, men man får nog dra sig till minnes. Till vilka skrevs den och hur såg det ut då? Alla kvinnor skulle väl tex ha knut i nacken, är det något som ska eftersträvas idag igen? Är det ett problem om vi inte har det?



Idag vet vi tex att man inte ska skaffa barn med sin bror, ingen gör det. Pga vad? Vi har kunskapen om att det är fel, men hade de det då bibeln skrevs? Ja antaglingen inte annars hade man inte behövt skriva det....



2009-08-03 @ 15:57:20
Postat av: p.

JN: Även om inte du har problem med att låta homosexuella leva så har uppenbarligen bibeln det. Och om jag förstår det rätt så försöker du ha bibeln som rättesnöre? Om du inte antar det som står där så väljer du ju faktiskt ut de delar som du tycker är bra och struntar i resten. Vilket jag som ateist tycker är alldeles utmärkt, du är uppenbarligen intelligent och som alla andra fullt kapabel att själv tänka ut vad som är rätt och fel, utan att behöva brottas med någon antik bok.

2009-08-03 @ 19:03:02
Postat av: JN

Till P

Hm jag som tidigare inte haft någon som helst tro, har skrivit om det tidigare. Började fundera över olika religioner för ca 10 år sedan. Jag funderade mycket på vad är det som säger att just kristendomen är den rätta? Kan det inte lika gärna vara en annan tro som är rätt?



Har vuxit upp i ett hem, utan någon som helst religösbakgrund kan tillägas. Men om jag inte minns fel, så gick jag på kyrkansbarntimmar. Vilket är min ända barnatro.



Jag hade massa fördomar om kristna. De var ett gäng nördar, som bara var pinsamma. Ja den inställningen hade jag ända tills jag fick se motsatsen. Jag lärde känna några kristna och de var inte alls några töntar. Egentligen var de modiga och vågade stå upp för sin tro även att jag såg ner på dem. Något jag senare sa, ni är ju inte som alla andra! Det är skillnad på er....där väcktes mina första riktiga funderinga över tron...



2009-08-03 @ 20:08:37
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: p.

Till skillnad från dig har jag aldrig, och kommer aldrig, betrakta någon människa som "töntig". Jag tar både kristna, ateister och new age- folk seriöst. Det är därför jag undrar - nyfiket och utan agg kan tilläggas - hur kristna, till exempel du (som jag antar är intresserad av diskussion eftersom du bloggar offentligt) hur du motiverar det urval du själv gör ur bibeln, och varför du inte tror att din egen moral räcker till utan den?

2009-08-03 @ 22:10:24
Postat av: JN

Varifrån kommer moralen?

Mycket från de 10 budorden...

2009-08-03 @ 22:55:42
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: J

Måste även erkänna att jag inte kan Bibeln, utan och innan som rinnande vatten. Tror inte det är så många som kan det heller.

Men även bland människor inte tror, så finns det de som har respekt över ordet.

Varifrån kommer moralen, vem är det som ger oss den. Moralen kan se ganska olika ut beroende på uppväxt eller? För är det inte i grund och botten från våra föräldra som den kommer.

2009-08-03 @ 23:50:03
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: p.

JN: Jag tycker det verkar som att moral kommer inifrån människor, i kombination med samtal om moral och umgänge med andra, snarare än från de tio budorden. För det första känner få människor i Sverige idag till dem, och i många andra länder känner ännu färre till dem - och de har utvecklat en moral av något slag ändå. För det andra så följer inte den allmänna svenska moralen de tio budorden heller. De enda jag verkligen tycker återspeglas i Sverige är det femte, sjätte, sjunde och kanske det åttonde. De är inbegripna i lagstiftningen. Det mest problematiska är egentligen det tredje tycker jag - vårt samhälle behöver arbetskraft även på söndagar och människor i hundratusental "bryter" mot detta bud utan att ens skänka det en tanke. Och titta - de lever, frodas och mår gott ändå! Bortsett från detta så visar många bibelforskare att det inte var ALLA människor som avsågs i t ex "Du skall icke dräpa" utan bara en viss grupp. Otrogna är helt okej att mörda, det till och med uppmuntras, av bibeln.



Men igen (och nu börjar jag undra om du inte undviker frågan?!): hur motiverar du dom urval du själv gör ur bibeln? Som att homosexualitet inte ska vara belagt med dödsstraff?

2009-08-04 @ 09:07:27
Postat av: JN

Jag är inte rätt person att dömma någon annan. Hade jag varit utan fel och brister så... men vem är felfri, inte jag iallafall.

Man får nog börja titta på sig själv, innan man dömmer någon annan. Men det är lättare att hitta fel och brister på andra än sig själv....

2009-08-04 @ 11:21:25
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: p.

JN: var din senaste kommentar riktad till mig? Tror/tycker du att jag verkar döma andra eller leta fel?

2009-08-04 @ 15:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0