Funderingar kring Islam

Hade en dialog igår på jobbet angående Islam. Det är rätt fantastiskt hur fria Muslimer är i sin tro och hur de delar med sig av sin frimodighet. Pojken berättade om hur omskärelsen gick till då han var åtta år. Ett ingrepp, som gjodes utan bedövning eftersom det var för dyrt och tillgången var liten.

Det var flera pojkar som samlades i släkten och ingreppen gjordes på pojkarna en efter en. Han fick panik, då han insåg vad som skulle hända och försökte fly. Vilket han inte lyckades med!
Men även att han minns smärtan än idag, så skulle han aldrig tveka att göra likadant på sina egna barn. Han berättade att det är ju annorlunda idag. Det finns till och med kliniker som utför ingreppen, så infektions risken och smärta han lindrats markant.

När jag frågade vad som gjorde en Muslim till en Muslim, så svarade han kort och gott omskärelsen och reglerna, som skall följas.


Det får mig att fundera lite, de får det att låta så enkelt. Ser vi på kristendomen, så känns allt så invecklat. Vi ska många gånger vara så komplicerade och ifrågasättande. Många gånger ska man stå till svars till sin tro till skillnad av Muslimerna. Varför är det så?
Vilken Muslim ifrågasätter sin tro och har ens en fundering till att vara ateist? Finns det ateister i deras länder? Har nog aldrig hört det vad jag vet.

Kommentarer
Postat av: Mikaela G

Det är klart att finns ateister överallt. Man får inte vara ateist i många av de muslimskt religiöst styrda länderna.



Men jag tror att skillnaden mellan muslimer och kristna är hur vi i vårt land är uppfostrade. Kristna i Sverige har lite annan relation till religion överlag.



Jag tycker inte Gud kan ha gjorde de lättare för oss med Bibeln. De är vi människor som gör allt mer komplicerat.



Blessings<3 // Miccan

2009-07-11 @ 16:43:46
URL: http://minframtid.blogg.se/
Postat av: JN

klokt skrivet:)



2009-07-11 @ 16:46:30
URL: http://kristen.blogg.se/
Postat av: Erica @ toliveforchrist

Intressanta tankar..

2009-07-11 @ 17:50:18
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/
Postat av: ♥jenny♥

okej ja det lät väldigt lättsamt och fridfull ja det brukar juh vara ganska strik eller som på ett visst sätt begravningar!har varit på en mer traditionell då man farfar dog men den var vädligt liten fin och vi eller han hadde en väldigt bra präst som var väldigt lätsam allt var väldigt frifullt inte sådär som de kan vara sen en då min bardomskompis dog det var i krykan med sång å sådär med enomrt mycke folk men hon var oxå väldigt ung så alla som kände henne var där men det kändes mindre fridfullt allt!mm men finns det något land i världen med mindre kristna än sverige här e man aoutmatiskt med i en sekt om man e kristen och människor har enorma fördommar och är för upptagna för att se för här e de juh något annorlund i usa e det något mer accepterat men så lever vi oxå i ett väldigt ont land där många inte ens läst en rad i en bibel för att dom inte har någon som är kristen och adlrig kommit i kontakt kan jag tänka mej. men har man inte nån sådan undervisning i skolan nu jag hadde då det till 3an tror jag

2009-07-12 @ 00:44:16
URL: http://liktenfjaril.blogg.se/
Postat av: ..

De bra saker du skriver om faktisk :)

2009-07-12 @ 14:57:32
URL: http://kristnas.blogg.se/
Postat av: ..

haha ja :)



du kan gärna besöka min om du vill, fast du behöver nt.

2009-07-12 @ 15:58:50
URL: http://kristnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0