Vad sänder vi ut för signaler..

Hamnade i en diskussion idag med barnen angående Bob Marley och tröjor som såldes på en marknad vi besökte. Den stora pojken frågade mig vad jag tyckte om Bob Marley och frågan var väl inte oväntad eftersom jag såg var och varannan unge bära en sådan tröja. Mitt svar var enkelt, det blir inte en sådan tröja. Tycker du inte om honom sa han? hm egentligen har jag inget direkt emot musiken. Kan tycka att reggae är bra. Lyssnade på det när jag var yngre, men att köpa en sådan tröja till barnen är blankt NEJ! Så på en stadie som de förstår fick jag förklara för dem att det finns marijuanaplantor på tröjorna. Vilket är knark, något som är olagligt och som man absolut inte ska hålla på med eller glorifiera. Tycker det är märkligt att överhuvudtaget göra sådana tryck på barntröjor. Hur tänker man i den frågan? Att barnen inte vet vad det står för är en annan sak, men som vuxen, så får man bromsa dem anser jag. Om inte jag talar om vad som är rätt och fel, vem ska då göra det?

Barnen blev nöjda med min förklaring och sa att de ville inte ha några sådana tröjor. De ville inte ha något på sig som avbildade knark. Jag blev förvånad över hur bra de tog det. Jag trodde nog att de skulle disskutera detta vidare och förklara hur många andra som hade det. 




Kommentarer
Postat av: Daniel Gustavsson

Hej!

Jag kan säga att vi hade sagt samma sak till våra pojkar när det gäller tröjorna och liknade budskap som promt ska månglas ut på våra barn. Det är ju vi föräldrar som många gånger ger barnen dessa "tuffa" bilder och leksaker med en väldigt destruktiv mening. Vi som föräldrar har ju ett ansvar gentemot våra barn.



Ha det bra och hälsa mannen!



Daniel

2009-08-30 @ 14:35:03
Postat av: Craxyknas

Vad bra att dem tog det så bra, dina barn. :) Du har så rätt, vi måste ta vårt ansvar! Eller jag kommer iaf göra det om/när jag själv får barn, hehe.

2009-09-01 @ 13:20:27
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0