Toppning bland 9 åringar..

Änne en dag som tärde på mitt humör. Sonen spelade sina första fotbollsmatcher idag och till min förvåning, så lät inte tränaren alla barn spela lite mycket. Utan han gjorde en "toppning" i mina ögon, då han hade satt ihop en kedja med bättre spelare i den ena och mindre bra i den andra. Jag blev riktigt irriterad när de hade spelat tre matcher och jag hade klockat tiden, så ifrågasatte jag. Hur de tänkte med att inte låta alla spela lika mycket. Var detta ett elitsatsande lag, som redan hade börjat gallra bland barnen?
Han ville inte riktigt kännas vid det jag sa, utan  antydde att det kan skilja lite, med tanke på om bollen var i rullning. Det är jag helt och fullt medveten om, men detta handlade om flera minuter vid varje byte. Kedja två fick aldrig spela längre än ettan, då är det ett system i mina ögon.

Jag anser att alla barn ska få chansen att spela och att man gör, så jämna kedjor som möjligt. Fotboll ska vara roligt i denna åldern, där alla ska få chansen att utveckla sig i sin egen takt. Om vi redan nu ska se de bästa och gömma undan de mindre bra spelarna, hur blir det då? Om detta fortsätter framöver, då kommer det bli att byta klubb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0