Ta vara på dagen

Allt har sin tid.

Vakna har sin tid, sova har sin tid.
Att vara barn har sin tid.
Att vara tonåring har sin tid.
Att bli vuxen har sin tid
och bli gammal har sin.

Tiden är inget vi kan göra något åt, utan det vi kan göra är att fylla den. När jag var barn ville jag gärna bli äldre och när jag var tonåring ville jag bli vuxen. Jag ville bestämma själv inte höra en massa goda råd och tjat från mina föräldrar. Jag ville inte gå i skolan, utan ville ha ett jobb så jag kunde tjäna pengar. Jag ville bestämma över mitt eget liv. Det fanns nog ingen gång i livet, då jag var så säker på hur man skulle leva. Livet handlade om att det skulle vara kul och det var för stunden. Varför ha tråkigt, då man kunde ha roligt.

Men dagarna gick och även jag växte upp och blev "gammal". Ja det är klart man var gammal då man blev 30 +. För då började man gå i knälång kjol och lyssna på dansbandsmusik. I princip så var ju livet nästan slut.

När jag nu är vuxen, så önskar jag ibland att jag vore barn. Kunna sitta i skolbänken och lära mig nya saker med öppna ögon och öron och vara intresserad av det jag lärde mig.
Slippa allt ansvar och allt som bara måste göras. Kunna vara ute och leka hela dagen, utan att ha dåligt samvete över att tvätten inte är fixad eller att dammråttorna kommer fram i hörnen.

Tänk vad konstigt allt är egentligen, varför kan vi inte bara leva där vi är nu och njuta av det.
Vad mycket bättre allt skulle bli då. Sluta sukta över framtiden och över det som varit. Vi kan inget göra
över tiden, utan det vi kan förändra är där vi är i dag......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0