Undanhållning av sanningen



Vad är skillnaden på lögn och lögn? Är det okej med vita lögner för att skydda en annan individ? Eller ska sanningen fram direkt i alla lägen?

Min mormor sa alltid; "det man inte får reda på för pengar ena gången, får man reda på för inget en annan,"
Varför jag funderar på det just nu är pga att vi ska flytta nästan 20 mil bort och en del i släkten kommer inte uppskatta det. Jag vet att det inte kommer tas emot med glädje, utan med bäska komentarer. Något som jag inte orkar med just nu och risken är då att jag börjar hugga tillbaka. Det kanske låter banalt, men för mig är det inte det.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga fram det, utan att det ska tas på fel sätt. Känner väl egentligen inte att jag ljuger, utan snarare undanhåller sanningen. Vilket inte heller är helt okej om man ska se det från ett ärligt perspektiv.
Men vad är ärlighet egentligen och vad är det värt i andras ögon. Är det lika viktigt för alla, eller är det så att man kräver mer från andra än vad man gör själv. Det är lätt att säga att hon eller han är inte helt uppriktiga, så då behöver inte jag vara det heller.

Jag känner själv att jag har väldigt svårt att lita på människor, eftersom man blivit sviken ett flertal gånger. Något som finns med redan som barnsben. Att bli lovad saker som sedan inte uppfylls. Det har slutat med att jag tror inte på den personen förrän denne bevisar något annat. Vilket aldrig sker pga att det har funnits ett missbruk  bakom, som betyder mer än något annat. Att ha en missbrukare i sin närhet är något av det mest påfrestande man kan ha. Att se en person förstöra sitt liv, utan att den överhuvudtaget kan se att den gör fel. Det handlar om alla andras fel och brister.......
Att berätta sanningen för en missbrukare är som att kasta pärlor till svin, vilket inte tjänar något till. Det finns inga problem, utan det är du som har problem, som stör sig på dennes drickande.

Det kan vara en av orsakerna till att jag lider av konflikträdsla och väljer att undanhålla sanningen, då jag vet att det kommer tas emot med storm..........


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0