Tio gudsbud

Jag försöker ibland dra mig till minnes, vad lärde vi oss i egentligen när vi komfemerade oss. Jag vet så väl att vi lärde oss "Fader vår, trosbekännelsen och de tio budorden" De skulle vi kunna utantill som rinnande vatten, vilket jag lärde mig, men idag kommer jag bara ihåg fader vår. Satt en dag och försökte komma ihåg alla budord, men kom bara till fyra, sen tog det stopp. Hur många kan du?


1 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2 Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
3 Tänk på att hålla sabbaten helig.
4 Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
5 Du skall inte dräpa.
6 Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7 Du ska inte stjäla.
8 Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9 Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10 Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0